1 - peça tipus, presa com a patró, me la va enviar en Pau
Nubiola, que la va trobar l’11 de juny de 1993 a l’alçada
del n. 6 del carrer Orgues. La carta que acompanyava la peça
anava
datada com "Aquí no és allá el día de hoy",
d'aquí ve el títol. La miniatura per a triangle
està
pensada especialment per a l’Enric Casasses.
La
resta de les
peces que completen la partitura formàven part de la
col.lecció "Peces de puzzle trobades al carrer per Nubla entre
1984 i 1993" i
són
les següents:
2 - joc
de doble
peça - 29 de febrer de 1984, plaça Raspall
3 - 1
de març
de 1986, passatge Grassot
4 -
peça
arestosa, molt poc freqüent - 28 de juliol de I987, carrer
Almogàvers
5 - 14
de juny
de 1990, passeig de Sant Joan - Diagonal
6 - 10
de maig
de 1991, carrer Hostafrancs
7 - 5
de gener
de 1993, carrer Indústria - Roger de Flor
Cada
peça
de puzzle té la seva pròpia lògica formal, ja que
procedeixen cadascuna d'un univers diferent (responen a les necessitats
del seu puzzle original). No obstant això, totes tenen
característiques
comunes, pròpies de les peces de puzzle, i es poden agrupar com
molt bé ho va fer Georges Pereq (La vie, mode d’emploi;
pàgs.
16 i 17). Treballant sobre el tipus convencional, que presenta un
equilibri
suficient entre zones corbes, angles i zones rectes, s'elabora una
adjudicació
significativa:
|
La forma de les
peces determinarà el tipus de percussió que s'ha de fer
sobre
el triangle. Així:
ZONA
CONVEXA =
un cop a la primera que es trobi a cada peça, dos a Ia segona i
tres a les següents, si és que hi són. La
freqüència
dels cops = Entre molt ràpid i molt lent.
ZONA
LLISA = un
sol fregament a qualsevol barra.
Tenint
en compte
la proporció entre els elements formals de cada peça,
l’intèrpret
podrà resoldre per si mateix la major o menor duraciò del
fregament, és a dir, la velocitat a què l’ha de
realitzar,
ja que cada línia recta és un sol fregament.
ZONA
CÒNCAVA
= repicar a I’interior del triangle.
A cada
angle la
baqueta no toca l’instrument, però no és una pausa. Les
pauses
són entre peça i peça i mesuren una
respiració.
RESPIRACIÓ
= La d’algú que intenta estar tranquil però que a vegades
pensa en coses que el posen nerviós (presa com a unitat).
La
lectura de les
peces és des de l’element més elevat i en el sentit
contrari
al de les agulles del rellotge. Així doncs, recorrem cada
peça
perifèricament, com si seguissim el seu litoral. La intensitat
de
cada atac sobre el triangle està suggerida a l’intèrpret
com a deduïble de la impressió que li produeix el color
predominant
en la zona que s’està executant. Així doncs, si agafem la
peça patró i tractem de llegir-la obtenim:
<un
cop (zona
convexa) / groc> <fregament (recta) / marró>
<fregament (recta)
/ marró> <repic (zona còncava) negre>
<fregament (recta)
/ taronja> <fregament (recta) / blanc a vermell> <dos cops
(zona
convexa) / verd-vermell...
etcètera.
Una
dada molt important
per a la consciència humana és que el resultat sonor de
la
interpretació al triangle d’aquesta grafia no pot causar majors
decepcions que la interpretació alíquota mental de la
geografia
que l'especie humana practica amb dignitat.
|